هفت آسمان *)

آسمان من زیباترین کار خداست * * * پیدا درمیان آن ها جای دستان خداست

آسمان من زیباترین کار خداست * * * پیدا درمیان آن ها جای دستان خداست

می‌نویسم یادگاری
تا بماند روزگاری

گر نمانم روزگاری
این بماند یادگاری

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

فلسفه تقویم‌های جهان و یک سوال!

يكشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰۵:۰۸ ب.ظ
فلسفه تقویم‌های جهان

گاه‌شماری، سالنما یا تقویم شیوه تعیین، نگهداری و تنظیم حساب زمان و تاریخ است که محور آن سال می‌باشد. تقویم و سالنامه بیشتر به محاسبه و نمایش یک دوره یا یک سال گفته می شود. در جهان شیوه‌های گوناگونی از گاه‌شماری رواج دارد.

تقویم ها به سه شکل کلی زیر می‌باشند:
1. گاه‌شماری خورشیدی (مانند تقویم میلادی)
2. گاه‌شماری مهی (مانند تقویم قمری)
3. گاه‌شماری خورشیدی - مهی (مانند تقویم جلالی)

برخی از مشهورترین و پرکاربردترین گاه‌شماری‌های جهان عبارت‌اند از:
1. تقویم میلادی
2. تقویم هجری (هجری قمری و هجری خورشیدی)
5. تقویم ایران
6. تقویم چینی
7. تقویم هندو
8. تقویم کره‌ای
9. تقویم بودایی
10. تقویم حیوانی
11. تقویم قبطی
12. تقویم بربری
13. تقویم عبری
14. تقویم ارمنی

علاوه بر موارد بالا، نظام های گاه‌شماری دیگری نیز ابداع شده است که یا استفاده از آن ها منسوخ شده است و یا کاربردی بسیار محدود و یا منطقه ای دارد. (مانند تقویم مایایی)

فلسفه تقویم‌های ایران

گاه‌شماری رسمی ایران تقویمی است که در ۱۱ فروردین ۱۳۰۴ (۱۹۲۵ میلادی) در مجلس شورای ملی تصویب شد و به موجب آن طول و نام ماه‌های سال اصلاح شد. طول ماه‌ها که در هر سال متغیر بود و از ۲۹ تا ۳۲ روز تغییر می‌کرد به شش ماه ۳۱ روزه، پنج ماه ۳۰ روزه و یک ماه ۲۹ روزه (که در سال‌های کبیسه ۳۰ روز می‌شود) دقیق شد و نام ماه‌ها از نام صورت‌های فلکی به نام‌های امروزی آن (فروردین تا اسفند) تغییر کرد.
این گاه‌شماری هجری خورشیدی و بر اساس گاه‌شماری جلالی است ولی مبدأ این تقویم نوروز سال هجرت حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام از مکه به مدینه در سال ۶۲۲ میلادی است.
در این گاه‌شماری معیار شروع سال، ۱ فروردین و معیار لحظه تحویل سال اعتدال بهاری است ولی مکانی که باید مبدأ محاسبهٔ تقویم قرار گیرد مشخص نشده است.
بعضی (از جمله ایرج ملکپور) نصف‌النهار ۵۲٫۵ درجهٔ شرقی را مرجع محاسبات این تقویم گرفته‌اند و برخی دیگر (از جمله راین‌گولد و درشوویتز در Calendrical Calculations) شهر تهران را این دو مبدأ تا حدود سال ۱۴۶۹ هجری شمسی اختلافی در گاه‌شماری ایجاد نمی‌کنند (چون کل کشور ایران در یک نصف النهار قرار گرفته) ولی برای تعیین کبیسه بودن یا نبودن سال ۱۴۶۹، لازم است مبدأ این گاه‌شماری مشخص شود.
(الان شیوه کبیسه گیری استاد ایرج ملک پور در ایران اجرا میشه)

برخی از مشهورترین تقویم هایی که که در ایران کاربرد داشته (تقریبا به ترتیب زمان پیدایش و کاربرد) به شرح زیر است:
1. گاه‌شماری میترایی (آریایی)
2. گاه‌شماری هخامنشی (پادشاهی)
3. گاه‌شماری زرتشتی (اوستایی)
4. گاه‌شماری اوستایی نو
5. گاه‌شماری میلادی
6. گاه‌شماری یزدگردی
7. گاه‌شماری هجری قمری
8. گاه‌شماری هجری خورشیدی
9. گاه‌شماری جلالی
10. گاه‌شماری خوارزمی
11. گاه‌شماری شهریاری
12. گاه‌شماری حیوانی
13. گاه‌شماری کوهدشتی
14. گاه‌شماری گیلکی
15. گاه‌شماری طبری(تبری)
16. گاه‌شماری سنگسری
17. گاه‌شماری دیلمی
18. گاه‌شماری پشتکوهی
19. گاه‌شماری محلی نطنز و کاشان
20. گاه‌شماری شاهنشاهی

از برخی از این گاه‌شماری ها شواهد دقیق و مدونی در دسترس نیست ولی با کاوش متون تاریخی و بررسی زمان بندی جشن ها و رسوم کهن آریایی مانند نوروز، شب یلدا (چله)، جشن سده و... به میزان زیادی شناخته و دسته بندی شده اند. رضا مرادی غیاث‌آبادی* تقویم هایی با عناوین آریایی، میترایی، خیامی، مادی، زرتشتی را جعلی، نادرست و یا دستخوش تحریف می داند.

*رضا مرادی غیاث آبادی پژوهشگر و نویسنده در زمینه باستان‌شناسی، اخترباستان‌شناسی، گاهشماری و فرهنگ ایران باستان است.

توضیح چندتا از این تقویم ها که امروزه شدیدا مشتری پیدا کرده:

1. گاه‌شماری میترایی (آریایی):
گاه‌شمار میترایی شامل یک سال خورشیدی ۳۶۰ روزه است که به ۱۲ ماه ۳۰ روزه تقسیم شده است و هر کدام از این روزها دارای اسم بوده‌اند. مهرآیینان ۵ روز اضافی را جز سال محاسبه نمی‌کردند و مراسم و جشن‌های ویژه‌ای در این ۵ روز برگزار می‌شده است. هر چهار سال مراسم ۶ روزه برگزار می‌شده است و به این ترتیب تقویم را کبیسه گیری می‌کردند.
در این گاه‌شماری معیار شروع سال روز پس از شب یلدا یعنی ۱ دی است و یک سال شامل دو فصل است: یک فصل زمستان ۵ ماهه و یک فصل تابستان ۷ ماهه. هر ماه دقیقا ۳۰ روز و ۳۰ شب است. در این گاه‌شماری بر خلاف بیشتر نظام‌های گاه‌شماری شب در کنار روز از ارزشی یکسان برخوردار است و برای بیان تاریخ هر دو بصورت مکمل بکار می‌روند.

2. گاه‌شماری هخامنشی (پادشاهی)
اطلاعاتی از این تقویم در دست نیست!

4. گاه‌شماری شاهنشاهی
گاهشماری شاهنشاهی در ۲۵ اسفند ۱۳۵۴ در پی جلسهٔ مشترک مجلس شورای ملی و مجلس سنا، به عنوان تاریخ رسمی کشور ایران اعلام شد. تا پیش از آن گاهشماری هجری خورشیدی، تاریخ رسمی کشور بود. در این مصوبه مبداء تقویم خورشیدی از هجرت محمد پیامبر اسلام به تاریخ تاجگذاری کوروش در سال ۵۵۹ پیش از میلاد تغییر یافت. نکته قابل توجه این گاهشماری برابر بودن سال ۲۵۰۰ آن با سال ۱۳۲۰ (آغاز پادشاهی محمدرضا پهلوی) است.

5. گاه‌شماری زرتشتی
سال اوستایی شمسی است و از ۳۶۵ روز تشکیل می‌شود. هر سال دوازده ماه دارد و هر ماه درست سی روز. این سی روز دارای سی نام مشخص و ویژه می‌باشد که هر روز به نامی خوانده می‌شود. نامها از آن امشاسپندان و ایزدان است اما پنج روز باقی می‌ماند.

5. گاه‌شماری جلالی
توضیحات جامع در لینک زیر:
http://forum.barsaa.com/showthread.php?t=4910

و اما سوال:

در بعضی سایت ها چنین متنی نوشته شده:
فرا رسیدن سال 7033 میترایی آریایی ؛ 2570 شاهنشاهی ؛ 14090 اهورایی ؛ 3749 زرتشتی ؛ 6761 آشوری و 1390 خورشیدی فرخنده باد.

با توجه به توضیحات داده شده، سندی بر صحیح بودن تقویم میترایی نیست و بعضیا این تقویم رو تحریف شده می‌دانند، با فرض درست بودن این تقویم، شروع سال نو در این تقویم شب یلدا یکم دی ماه هست نه اولین روز بهار!!!

با توجه به توضیحات داده شده، تقویم شاهنشاهی یه تقلب تاریخی است و در یک سرقت آشکار تقویم هجری شمسی که مبنای آن دقیقا محاسبه شده و با سال هجرت پیامبر (ص) یکسان سازی شده، به تاریخ تاجگذاری کوروش در سال ۵۵۹ پیش از میلاد تغییر یافت!!!
این تقویم از اساس باطل و هیچ سندیت علمی و عقلی نداره و در هیچ مرجع علمی جهانی چنین تقویمی ثبت نشده!!!
این تقویم زائیده ذهن معلول عده ای آدم معلوم الحال بوده و یک خیانت بزرگ تاریخی هست، به حدی که هیچ یک از مراجع علمی معتبر جهانی چنین تقویمی رو اصلا قبول ندارن!

با توجه به توضیحات داده شده، چیزی به اسم تقویم اهورایی اصلا وجود خارجی نداره و این نیز زائیده ذهن عده ای نادان هست.

با توجه به توضیحات داده شده، این تقویم 365 روزه بوده و همانند تقویم جلالی کبیسه گیری نمیشه، طبیعتا شروع و پایان این تقویم با تقویم جلالی یکسان نیست (!) و علت ربط دادن این تقویم به تقویم هجری شمسی مشخص نیست!

با توجه به توضیحات داده شده، چیزی به اسم تقویم آشورایی اصلا وجود خارجی نداره و این نیز زائیده ذهن عده ای جاهل هست.


با توجه به توضیحات داده شده، چیزی به اسم تقویم خورشیدی اصلا وجود خارجی نداره و اسم تقویم رایج کشور ایران تقویم هجری خورشیدی است!!!

با توجه به تمامی توضیحات داده شده، به نظر شما علت ترویج این اراجیف چیست؟!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۲/۲۹
محمد محرم پور

نظرات  (۳)

با سلام
زمینه سیاه تو چشم میزنه
چشم درد گرفت
دیگه نمیاما؟!
۲۴ مرداد ۹۱ ، ۲۱:۵۸ دوستدار شریعتی
سلام دوست عزیز...
وب زیبایی دارید....
من اپم....
محتاج نیم نگاهی......هرچندگذرا

با توجه به توضیحات داده شده، چیزی به اسم تقویم کلا در ایران وجود نداشته و ما ایرانیها کلا فقط از زمان هجرت بوجود آمدیم اونم خودمون نه یه عده بوجودمون آوردن و کلا ما از بته به عمل اومده بودیم. اگه عربا نبودن ما کاشته نمی شدیم

خار و مادر هر کی رو که ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی